Chińska firma UBTech Robotics ogłosiła w tym tygodniu zawarcie kontraktu wartego 264 miliony yuanów (37 milionów dolarów) na rozmieszczenie robotów humanoidalnych na przejściach granicznych z Wietnamem. To jedno z największych jak dotąd wdrożeń tej technologii przez rząd, które może zdefiniować przyszłość kontroli granic i automatyzacji służb publicznych na całym świecie.
Producent z Shenzhen zainstaluje swoje roboty przemysłowe Walker S2 w punktach kontrolnych w Fangchenggang, nadmorskim mieście w południowym regionie autonomicznym Guangxi, graniczącym z Wietnamem. Dostawy mają rozpocząć się już w grudniu. Maszyny będą pełnić różnorodne funkcje – od przewodnictwa podróżnych i zarządzania przepływem ludzi, przez patrole i obsługę logistyczną, aż po świadczenie usług komercyjnych. Roboty przeprowadzą także inspekcje w pobliskich zakładach produkcyjnych stali, miedzi i aluminium.
Agresywna rozbudowa produkcji
UBTech przygotowuje się do dramatycznego zwiększenia skali produkcji robotów humanoidalnych. Firma planuje dostarczyć 500 jednostek do końca 2025 roku, następnie zwiększyć produkcję dziesięciokrotnie do 5000 jednostek w 2026 roku, by ostatecznie osiągnąć roczną produkcję 10 000 robotów do 2027 roku – poinformował Michael Tam, dyrektor ds. brandingu, w wywiadzie dla South China Morning Post.
Model Walker S2, wprowadzony na rynek w lipcu, to pierwszy na świecie robot humanoidalny zdolny do autonomicznej wymiany własnej baterii, co umożliwia nieprzerwane działanie przez całą dobę. Maszyna ma 176 centymetrów wzrostu, 52 stopnie swobody ruchu i może podnosić ładunki o masie do 15 kilogramów. Precyzja manipulacji osiąga wartości submilimetrowe, co czyni ją idealnym narzędziem do skomplikowanych zadań montażowych i operacyjnych.
Łączna wartość zamówień na serie robotów Walker przekroczyła w 2025 roku 1,1 miliarda yuanów (153 miliony dolarów), co potwierdza rosnący apetyt przemysłu na inteligentne humanoidalne rozwiązania.
Ale to nie wszystko. Najnowsze kontrakty obejmują umowę o wartości 159 milionów yuanów na centrum zbierania danych w Zigong, co sygnalizuje szersze zastosowanie robotów w infrastrukturze cyfrowej.
Część narodowej strategii technologicznej
Wdrożenie robotów na granicy wpisuje się w szerszą strategię Chin mającą na celu komercjalizację wcielonej sztucznej inteligencji i dominację w globalnym przemyśle robotycznym. Pekin powołał w tym roku krajowy komitet ds. robotyki humanoidalnej, sygnalizując strategiczne znaczenie tego sektora. Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych zapewnia solidne wsparcie polityczne, a wiele prowincji integruje roboty z działaniami rządowymi.
Chiny są od 12 lat z rzędu największym na świecie rynkiem zastosowań robotów przemysłowych. W 2024 roku udział kraju w nowo instalowanych robotach wzrósł z 51 procent w 2023 do 54 procent. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2025 roku przychody chińskiego przemysłu robotycznego wzrosły o imponujące 29,5 procent rok do roku, co potwierdziło siłę tego sektora.
Odpowiedź może Cię zaskoczyć: gęstość robotów w chińskim przemyśle produkcyjnym podwoiła się od 2020 roku, osiągając 567 jednostek na 10 000 pracowników, dzięki czemu Chiny awansowały z ósmego na trzecie miejsce w globalnym rankingu.
Fangchenggang – strategiczna brama do Azji Południowo-Wschodniej
Wybór Fangchenggang jako miejsca pilotażowego wdrożenia nie jest przypadkowy. Miasto pełni kluczową rolę jako brama między Chinami a Azją Południowo-Wschodnią. Port w Dongxing obsługuje miliardy dolarów w rocznym handlu z Wietnamem. W pierwszych dziesięciu miesiącach 2025 roku handel między Guangxi a Wietnamem osiągnął wartość 36 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 8,4 procent rok do roku.
Prawda jest jeszcze bardziej szokująca: przez ostatnie 25 lat Wietnam nieprzerwanie pozostaje największym partnerem handlowym Guangxi. Region ten ma rozwiniętą infrastrukturę obejmującą połączenia drogowe, kolejowe, wodne, morskie i lotnicze, co ułatwia wymianę gospodarczą i przemysłową.
Rewolucja w zarządzaniu granicami
Walker S2 został zaprojektowany z myślą o zadaniach przemysłowych i granicznych, opierając się na zasadach inteligentnej produkcji i logistyki. System podwójnych baterii umożliwia robotowi automatyczne przełączanie między trybami pracy – na jednej lub dwóch bateriach. Dzięki integracji z systemem zarządzania energią i stacjami wymiany baterii, Walker S2 może autonomicznie wybierać tryb wymiany lub ładowania w zależności od priorytetów zadań.
Robot jest wyposażony w dwukolorowe kamery stereo RGB zapewniające binokularną percepcję głębi oraz sieć czujników momentu obrotowego w stawach, która umożliwia wykrywanie otoczenia i dynamiczną stabilizację. Pracuje na zastrzeżonym stosie AI firmy UBTech – CoAgent i BrainNet – który umożliwia planowanie zadań, wykrywanie anomalii i autonomiczne podejmowanie decyzji.
Konkurencja na rynku globalnym
Chińskie działania w dziedzinie robotyki humanoidalnej nie ograniczają się do UBTech. W październiku inny chiński producent, AgiBot, ustanowił rekord Guinnessa, gdy jego robot A2 przeszedł pieszo 106 kilometrów w trzy dni z Suzhou do Szanghaju, przestrzegając przepisów ruchu drogowego. To spektakularna demonstracja możliwości długodystansowego poruszania się i wydolności technologicznej współczesnych robotów humanoidalnych.
Co dokładnie się wydarzyło na arenie międzynarodowej? Chiny wyprzedziły konkurencję dzięki zintegrowanej strategii obejmującej finansowanie rządowe, wsparcie polityczne i wielkie kontrakty publiczne. Podczas gdy inne kraje eksperymentują z robotyką w ograniczonym zakresie, Chiny wdrażają ją masowo w realnych środowiskach przemysłowych i rządowych, zbierając cenne dane operacyjne i przyspieszając iteracyjny rozwój technologii.
Rząd chiński opublikował w grudniu krajowy plan opieki nad osobami starszymi, zachęcający do integracji robotów humanoidalnych i sztucznej inteligencji, co otwiera ogromny rynek usług społecznych.
Perspektywy rozwoju i wyzwania
Prognozy wskazują, że chiński przemysł robotyki humanoidalnej może osiągnąć wartość 82 miliardów yuanów (15 miliardów dolarów) w 2025 roku, stanowiąc połowę globalnej sprzedaży. UBTech współpracuje już z wiodącymi graczami branżowymi, takimi jak BYD, Geely Auto, FAW-Volkswagen, Foxconn i SF Express, wprowadzając roboty do produkcji samochodów, inteligentnych fabryk, logistyki i centrów zbierania danych.
Firma przeszła od dostarczania produktów do oferowania pełnych rozwiązań operacyjnych – standaryzowanych i replikowalnych systemów plug-and-play. Dzięki zastrzeżonej platformie technologicznej BrainNet rozwiązania te umożliwiają szybkie wdrażanie scenariuszy, zwiększają użyteczność dla klientów przemysłowych i wspierają innowacyjne zastosowania w środowiskach produkcyjnych.
Kluczowym wyzwaniem pozostaje redukcja kosztów produkcji. UBTech szacuje, że dzięki ekonomii skali koszty produkcji robotów humanoidalnych będą spadać o 20-30 procent rocznie. To zjawisko podobne do krzywej doświadczenia obserwowanej wcześniej w produkcji komputerów, smartfonów i paneli fotowoltaicznych.
Geopolityczne implikacje wdrożenia
Rozmieszczenie zaawansowanych robotów na strategicznie ważnej granicy niesie ze sobą istotne implikacje geopolityczne. Kontrola granic to tradycyjnie jedna z najbardziej wrażliwych funkcji państwa, wymagająca niezawodności, dyskrecji i zdolności do podejmowania szybkich decyzji. Przekazanie części tych obowiązków robotom sygnalizuje rosnące zaufanie Chin do autonomicznych systemów AI w kluczowych obszarach bezpieczeństwa narodowego.
Technologia ta może również wpłynąć na charakter stosunków z krajami sąsiadującymi. Wietnam, jako główny partner handlowy Guangxi, może odnieść korzyści z bardziej efektywnej obsługi granicznej, która przyspieszy przepływ towarów i osób. Z drugiej strony zwiększona automatyzacja i potencjalne możliwości nadzoru mogą budzić obawy dotyczące prywatności i suwerenności danych.
Przyszłość automatyzacji służb publicznych
Projekt w Fangchenggang to dopiero początek. Chiny testowały już wielojęzyczne roboty podczas szczytu Szanghajskiej Organizacji Współpracy w Tianjinie, a robotyczne patrole policyjne pojawiły się w miastach takich jak Shenzhen, Szanghaj i Chengdu. Rząd systematycznie rozszerza zastosowanie robotyki na kolejne dziedziny usług publicznych – od opieki nad osobami starszymi po zarządzanie kryzysowe.
Globalny przemysł robotyczny ma utrzymać solidny wzrost. Według Międzynarodowej Federacji Robotyki instalacje na całym świecie wzrosną o 6 procent do 575 000 jednostek w 2025 roku i przekroczą 700 000 jednostek do 2028 roku, przy średnim rocznym wzroście na poziomie około 10 procent. Chiny mają pozostać największym rynkiem świata również po tym okresie.
UBTech jako pierwszy na świecie producent, który zamknął pętlę między walidacją technologiczną a wdrożeniem komercyjnym w środowiskach przemysłowych, realizuje sprawdzoną strategię: rozwija podstawowe technologie, aby wspierać wdrażanie w terenie, wykorzystuje doświadczenia z rzeczywistych zastosowań do udoskonalania modeli dostaw i rozszerza skalę produkcji, aby napędzać ciągłą ewolucję technologiczną.
Najczęściej zadawane pytania
Jakie są główne funkcje robotów Walker S2 na granicy?
Roboty Walker S2 będą przewodzić podróżnym, zarządzać przepływem ludzi, prowadzić patrole, obsługiwać logistykę oraz świadczyć usługi komercyjne. Dodatkowo przeprowadzą inspekcje w zakładach produkcyjnych stali, miedzi i aluminium w okolicach przejść granicznych.
Jak długo robot Walker S2 może pracować bez interwencji człowieka?
Dzięki systemowi autonomicznej wymiany baterii Walker S2 może działać nieprzerwanie przez 24 godziny na dobę. Robot samodzielnie podchodzi do stacji wymiany, zdejmuje rozładowaną baterię i wstawia naładowaną w ciągu około trzech minut, co eliminuje potrzebę ludzkiej obsługi.
Ile robotów UBTech planuje wyprodukować w najbliższych latach?
UBTech zamierza dostarczyć 500 jednostek do końca 2025 roku, zwiększyć produkcję do 5000 jednostek w 2026 roku i osiągnąć roczną wydajność 10 000 robotów do 2027 roku. To dziesięciokrotny wzrost w stosunku do obecnych możliwości produkcyjnych.
Czy Chiny są liderem w robotyce przemysłowej?
Tak, Chiny są największym na świecie rynkiem robotów przemysłowych od 12 lat z rzędu. W 2024 roku stanowiły 54 procent globalnych wdrożeń, a gęstość robotów w chińskiej produkcji podwoiła się od 2020 roku, wynosząc obecnie 567 jednostek na 10 000 pracowników.
Jakie znaczenie ma Fangchenggang w kontekście wdrożenia?
Fangchenggang to strategiczne nadmorskie miasto w regionie Guangxi, bezpośrednio graniczące z Wietnamem. Pełni rolę kluczowej bramy handlowej między Chinami a Azją Południowo-Wschodnią. Handel między Guangxi a Wietnamem osiągnął 36 miliardów dolarów w pierwszych dziesięciu miesiącach 2025 roku, rosnąc o 8,4 procent rok do roku.
