Rynek samochodów używanych w Polsce od lat opiera się na imporcie aut z zagranicy. W 2025 roku trendy nabrały jeszcze większej dynamiki, a lista najchętniej sprowadzanych modeli wywołuje niemałe emocje. Zmiany podatkowe, drożejące paliwa, rosnące wymagania ekologiczne i nowe opłaty skutecznie wpływają na decyzje kupujących. Pora przyjrzeć się, jakie auta rzeczywiście dominują na lawetach jadących do kraju – i co stoi za ich popularnością.

TOP 10 importowanych samochodów do Polski – 2025

Miejsce

Model

Kraj pochodzenia

Najczęstszy powód importu

1.

Volkswagen Golf VII

Niemcy

Atrakcyjna cena, niskie koszty utrzymania, duża dostępność części

2.

Ford Focus III

Belgia / Holandia

Dobre wyposażenie, trwałość, korzystne ceny po leasingu

3.

Opel Astra K

Niemcy

Niezawodność, szeroki wybór silników, tanie naprawy

4.

BMW serii 3 (F30, G20)

Niemcy

Prestiż marki, świetne prowadzenie, często bogate wersje

5.

Audi A4 B9

Niemcy

Wysoki komfort, mocne silniki, atrakcyjny wygląd

6.

Skoda Octavia III

Czechy / Niemcy

Przestronność, praktyczność, niskie spalanie

7.

Toyota Yaris III

Francja / Włochy

Kompaktowość, legendarna trwałość, idealna do miasta

8.

Mercedes-Benz C-klasa W205

Niemcy

Luksus, stosunkowo przystępna cena po kilku latach

9.

Kia Sportage IV

Korea / Niemcy

Rosnący popyt na SUV-y, niezawodność, dobry stosunek ceny do jakości

10.

Renault Clio IV

Francja

Ekonomiczny, tani serwis, szeroki wybór wersji

Dlaczego właśnie te samochody?

  • Golf i Astra rządzą wśród aut kompaktowych – części na każdym rogu, naprawy tanie, łatwo znaleźć zadbany, krajowy egzemplarz.

  • Focus i Octavia często pochodzą z leasingów, mają znaną historię serwisową, zestawiają w sobie solidność i nowoczesność.

  • BMW, Audi, Mercedes – auta klasy średniej z Niemiec to wciąż symbol statusu, a po kilku latach użytkowania w niemieckich flotach trafiają do Polski z atrakcyjnymi silnikami i wyposażeniem.

  • Kia Sportage pokazuje rosnący trend SUV-ów w Polsce – auta te importujemy coraz częściej także zza Odry, gdzie są tańsze i lepiej wyposażone.

  • Toyota Yaris, Renault Clio – idealne miejskie auto, ekonomiczne, małe i nieco tańsze w zakupie niż nowe auta z salonu, często wybierane przez młode osoby i miejskich kierowców.

Skąd importujemy samochody?

Najwięcej aut ciągle sprowadzamy z Niemiec. To tamtejszy rynek zapewnia największy wybór, stosunkowo dobre ceny i możliwość weryfikacji historii pojazdu. Coraz więcej Polaków sprowadza też auta z Belgii, Holandii, Francji (lepsze wyposażenie, inne wersje benzynowe). Koreańskie SUV-y, szczególnie Kie i Hyundai’e, trafiają zaś coraz częściej przez Niemcy i Czechy, gdzie są rejestrowane jako pierwsze auta w Europie.

Czy import wciąż się opłaca?

Zmieniające się przepisy oraz podwyżki opłat i podatków sprawiły, że kalkulacja nie zawsze wychodzi jednoznacznie na korzyść importu. Największe korzyści odnoszą osoby, które są w stanie samodzielnie sprowadzić, załatwić formalności i zweryfikować stan techniczny. Pomimo przeszkód, atrakcyjne oferty na zagranicznych portalach, szeroki wybór i możliwość znalezienia lepiej wyposażonego auta wciąż zachęcają Polaków do zakupu poza krajem.

Na co trzeba uważać sprowadzając auto?

  • Historia serwisowa – fałszowanie książek, niewłaściwe lub brak aktualnych wpisów.

  • Ukryte wady powypadkowe – zwłaszcza przy samochodach z USA czy krajów południowych.

  • Problematyczne formalności – różnice homologacyjne, brak dokumentów, ukryte długi.

Podsumowanie

Rynek importu aut do Polski nie zwalnia. Chociaż coraz trudniej o okazję, Polacy wciąż szukają dobrych samochodów za granicą, licząc na bogate wyposażenie, młodszy wiek i lepszy stan techniczny podróżujących zza miedzy czterokołowców. Ranking importowanych modeli pokazuje wyraźną zmianę trendów – coraz większa liczba SUV-ów, mocne zainteresowanie kompaktami i flota klasy premium potwierdzają, że polski kierowca lubi wygodę, styl i bezpieczeństwo, ale wciąż szuka najlepszej ceny.