Silnik 1.9 TDI – Pompowtrysk czy pompa rotacyjna? Aktualny przewodnik po oznaczeniach i różnicach w niezawodnej konstrukcji tego diesla
1.9 TDI 130km AVF z usuniętym zaworem EGRSilnik 1.9 TDI to dla wielu kierowców wręcz synonim niezawodności, taniej eksploatacji i długowieczności. Jednak pod tym samym oznaczeniem kryją się zupełnie różne konstrukcje: zarówno legendarne „niezniszczalne” motory z pompą rotacyjną, jak i dynamiczne, nowocześniejsze jednostki z pompowtryskiwaczami. W 2025 roku rynek pojazdów z 1.9 TDI wciąż ma się znakomicie, a auta napędzane tą jednostką są nadal chętnie kupowane i sprowadzane.
W tym artykule przedstawiam najnowszy podział silników 1.9 TDI według rodzaju zasilania paliwem, zwracając uwagę na konkretne oznaczenia i ich zalety.
Podstawy: czym różni się pompa rotacyjna od pompowtrysku?
- Pompa rotacyjna (VP, rozdzielaczowa): Rozwiązanie stosowane szeroko od początku lat 90. Odpowiada za wysokociśnieniowy wtrysk do klasycznych wtryskiwaczy. Znana z legendarnej trwałości, wyjątkowej odporności na jakość paliwa i prostoty konstrukcji. Idealna do taniego serwisu lub tuningu basic.
- Pompowtryskiwacz (PD): Technologia stosowana w nowszych modelach. Każdy cylinder posiada własny pompowtryskiwacz generujący bardzo wysokie ciśnienie i odpowiadający za precyzyjne dawkowanie paliwa. Umożliwia osiągnięcie lepszych parametrów i niższego spalania, choć konstrukcja jest bardziej skomplikowana i wymaga dokładniejszego serwisu.
Dlaczego temat jest nadal na czasie?
Temat poprawnej identyfikacji rodzaju zasilania paliwem w 1.9 TDI jest kluczowy. Wielu kierowców poszukuje konkretnych oznaczeń silników przed zakupem czy przerabianiem samochodu – zwłaszcza, że wersje na pompie rotacyjnej uchodzą za praktycznie niezniszczalne, a pompowtryski nadal kuszą mocą i dynamiką oraz podatnością na zwiększenie mocy poprzez zmianę oprogramowania sterownika silnika (chiptuning).
Podział silników 1.9 TDI według rodzaju zasilania paliwem
Tabela poniżej prezentuje najważniejsze i najczęściej spotykane oznaczenia silników 1.9 TDI podzielone na wersje z pompą rotacyjną oraz z pompowtryskiwaczami – wraz z mocami i krótkim komentarzem.
Rodzaj zasilania | Oznaczenia silnika | Moc | Uwagi |
---|---|---|---|
Pompa rotacyjna (VP) | 1Z, AHU | 90 KM | Najprostsze, bardzo trwałe konstrukcje |
AGR, AHH, ALE, ALH | 90 KM | Wersje często spotykane w Golfie IV, Octavii I | |
AFN, AHF, ASV, AVG | 110 KM | Wyższa moc, często turbo o zmiennej geometrii | |
AGP, AQM | 68–75 KM | Rzadziej spotykane, proste diesle | |
Pompowtrysk (PD) | BSU | 75 KM | Podstawowa, „oszczędnościowa” wersja PD |
BRU, BXF, BXJ, ANU | 90 KM | PD – wersje występujące głównie w nowszych kompaktach | |
ATD, AXR, BEW, BMT | 101 KM | Spopularyzowane w Golfie IV, Fabii, Octavii II | |
AVB, AVQ | 101 KM | Stosowane w Passatach B5, Audi A4 B6 | |
BSW | 105 KM | Nowocześniejszy PD | |
BJB, BKC, BLS, BSV, BXE | 105 KM | Najbardziej popularne oznaczenia z końca produkcji 1.9 TDI | |
BPZ, AJM, ATJ, AUY, BVK | 116 KM | Wersje, skierowane do większych modeli | |
AWX | 130 KM | Jednostki znane z solidności, stosowane w Passacie B5 FL | |
ASZ, AVF, BLT | 130 KM | Wersje bardzo popularne , W Golf 4 A4 B6 Passat B5 | |
ARL, BTB | 150 KM | Najmocniejsze 1.9 TDI PD, sportowe akcenty |
Podsumowanie – jak rozpoznać i który wybrać?
Dokonując wyboru lub zakupu auta z silnikiem 1.9 TDI, warto najpierw zidentyfikować czy pod maską znajduje się pompa rotacyjna, czy pompowtryski. Jednostki z pompą rozdzielaczową rekomendowane są szczególnie do taniej, prostej eksploatacji i bardzo dużych przebiegów. Pompowtrysk to wyższa kultura pracy i potencjał do większych mocy, dedykowany osobom, którym zależy na dynamice i nowocześniejszej technologii.
- Pompa rotacyjna: niższe koszty napraw, odporność na niskiej jakości paliwo, prosta budowa, brak dwumasy w wielu odmianach.
- Pompowtrysk: wyższe moce, oszczędność paliwa, lepsza reakcja na gaz, stosować wysokiej jakości paliwo
Przed zakupem konkretnego auta lub silnika zawsze sprawdź oznaczenie silnika oraz rodzaj zasilania paliwem – pozwoli to uniknąć niespodzianek przy serwisowaniu, tuningu czy eksploatacji!