Silnik 1.9 TDI – Pompowtrysk czy pompa rotacyjna? Aktualny przewodnik po oznaczeniach i różnicach w niezawodnej konstrukcji tego diesla

1.9 TDI 130km AVF z usuniętym zaworem EGR

Silnik 1.9 TDI to dla wielu kierowców wręcz synonim niezawodności, taniej eksploatacji i długowieczności. Jednak pod tym samym oznaczeniem kryją się zupełnie różne konstrukcje: zarówno legendarne „niezniszczalne” motory z pompą rotacyjną, jak i dynamiczne, nowocześniejsze jednostki z pompowtryskiwaczami. W 2025 roku rynek pojazdów z 1.9 TDI wciąż ma się znakomicie, a auta napędzane tą jednostką są nadal chętnie kupowane i sprowadzane.
W tym artykule przedstawiam najnowszy podział silników 1.9 TDI według rodzaju zasilania paliwem, zwracając uwagę na konkretne oznaczenia i ich zalety.

Podstawy: czym różni się pompa rotacyjna od pompowtrysku?

  • Pompa rotacyjna (VP, rozdzielaczowa): Rozwiązanie stosowane szeroko od początku lat 90. Odpowiada za wysokociśnieniowy wtrysk do klasycznych wtryskiwaczy. Znana z legendarnej trwałości, wyjątkowej odporności na jakość paliwa i prostoty konstrukcji. Idealna do taniego serwisu lub tuningu basic.
  • Pompowtryskiwacz (PD): Technologia stosowana w nowszych modelach. Każdy cylinder posiada własny pompowtryskiwacz generujący bardzo wysokie ciśnienie i odpowiadający za precyzyjne dawkowanie paliwa. Umożliwia osiągnięcie lepszych parametrów i niższego spalania, choć konstrukcja jest bardziej skomplikowana i wymaga dokładniejszego serwisu.

Dlaczego temat jest nadal na czasie?

Temat poprawnej identyfikacji rodzaju zasilania paliwem w 1.9 TDI jest kluczowy. Wielu kierowców poszukuje konkretnych oznaczeń silników przed zakupem czy przerabianiem samochodu – zwłaszcza, że wersje na pompie rotacyjnej uchodzą za praktycznie niezniszczalne, a pompowtryski nadal kuszą mocą i dynamiką oraz podatnością na zwiększenie mocy poprzez zmianę oprogramowania sterownika silnika (chiptuning).

Podział silników 1.9 TDI według rodzaju zasilania paliwem

Tabela poniżej prezentuje najważniejsze i najczęściej spotykane oznaczenia silników 1.9 TDI podzielone na wersje z pompą rotacyjną oraz z pompowtryskiwaczami – wraz z mocami i krótkim komentarzem.

Rodzaj zasilaniaOznaczenia silnikaMocUwagi
Pompa rotacyjna (VP)1Z, AHU90 KMNajprostsze, bardzo trwałe konstrukcje
AGR, AHH, ALE, ALH90 KMWersje często spotykane w Golfie IV, Octavii I
AFN, AHF, ASV, AVG110 KMWyższa moc, często turbo o zmiennej geometrii
AGP, AQM68–75 KMRzadziej spotykane, proste diesle
Pompowtrysk (PD)BSU75 KMPodstawowa, „oszczędnościowa” wersja PD
BRU, BXF, BXJ, ANU90 KMPD – wersje występujące głównie w nowszych kompaktach
ATD, AXR, BEW, BMT101 KMSpopularyzowane w Golfie IV, Fabii, Octavii II
AVB, AVQ101 KMStosowane w Passatach B5, Audi A4 B6
BSW105 KMNowocześniejszy PD
BJB, BKC, BLS, BSV, BXE105 KMNajbardziej popularne oznaczenia z końca produkcji 1.9 TDI
BPZ, AJM, ATJ, AUY, BVK116 KMWersje, skierowane do większych modeli
AWX130 KMJednostki znane z solidności, stosowane w Passacie B5 FL
ASZ, AVF, BLT130 KMWersje bardzo popularne ,
W Golf 4 A4 B6 Passat B5
ARL, BTB150 KMNajmocniejsze 1.9 TDI PD, sportowe akcenty

Podsumowanie – jak rozpoznać i który wybrać?

Dokonując wyboru lub zakupu auta z silnikiem 1.9 TDI, warto najpierw zidentyfikować czy pod maską znajduje się pompa rotacyjna, czy pompowtryski. Jednostki z pompą rozdzielaczową rekomendowane są szczególnie do taniej, prostej eksploatacji i bardzo dużych przebiegów. Pompowtrysk to wyższa kultura pracy i potencjał do większych mocy, dedykowany osobom, którym zależy na dynamice i nowocześniejszej technologii.

  • Pompa rotacyjna: niższe koszty napraw, odporność na niskiej jakości paliwo, prosta budowa, brak dwumasy w wielu odmianach.
  • Pompowtrysk: wyższe moce, oszczędność paliwa, lepsza reakcja na gaz, stosować wysokiej jakości paliwo

Przed zakupem konkretnego auta lub silnika zawsze sprawdź oznaczenie silnika oraz rodzaj zasilania paliwem – pozwoli to uniknąć niespodzianek przy serwisowaniu, tuningu czy eksploatacji!

Masz spostrzeżenia? Znałeś te oznaczenia? Który wariant 1.9 TDI według Ciebie jest lepszy? Podziel się opinią w komentarzu!